Kränkande behandling vid varje läkarbesök

Välkomna att ställa frågor och diskutera allt som rör livet med diabetes.
Kategoriregler
Var vänlig och bemöt varandra med vänlighet, hjälpsamhet och respekt.

Kränkande behandling vid varje läkarbesök

Inläggav Acpen » fre feb 12, 2010 3:56 am

Hej! Har en son på 14 år som haft diabetes i 2 år.Jag skriver detta dels för att jag är rasande,dels därför att jag undrar om några andra föräldrar med barn som har diabetes utsatts för det här.Nästan varje gång vi är på kontroll blir vi av läkaren upplysta om vad det kostar samhället med min pojkes diabetes.Eftersom min pojkes socker svänger ganska mycket och ändrar sig väldigt fort, och vi aldrig vet om det är högt eller lågt så känner han sig otrygg och tar blodsockret ganska många gånger.När vi då kommer in på kontroll och läkaren ser hur många gånger blodsockret tagits under en viss tid, så sätter han sig och börjar högt att räkna ut hur mycket ett visst antal testremsor kostat under en viss period.Dessutom kan han få för sig att säga till min son att:där sitter du med 40.000 kr på magen och då menar han insulinpumpen.Jag upplever det som oerhört kränkande! När jag nämnde detta för diabetessköterskan för ett tag sen så möttes jag inte av någon förståelse.Det enda svar jag fick var att:nämen det är väl bra att veta vad det kostar! En sån oerhört korkad kommentar! Dom måtte ha blivit helt yrkesskadade och blasè efter alltför många år i diabetesvården. Räcker det inte att ens son fått en kronisk sjukdom,måste man dessutom behöva höra att man ligger samhället till last?! Jag har under dom senaste åren besökt läkare många gånger av olika skäl,som det väl blir när man har barn,och aldrig någonsin tidigare har någon läkare talat om för oss hur mycket någon behandling eller medicin kostat! Jag fattar inte hur man kan bete sig så oerhört ohyfsat!
Vid ett tillfälle när vi var inlagda på sjukhuset smög det plötsligt in en sköterska på rummet när hon trodde att vi båda sov och tog min pojkes blodsockermätare. När jag gick upp och kollade satt hon med ett papper framför sig och skulle börja skriva upp blodsockervärden.Jag frågade då vad hon höll på med och bad henne att ge mig blodsockermätaren,vilket hon gjorde. Ett par timmar senare ,när hon väl trodde att jag somnat,kom hon in på rummet igen,tog blodsockermätaren och gick.Jag tänkte då att jag ska vänta en stund,sedan öppnade jag dörren och tittade ut.Då satt hon och skrev upp alla värden på ett papper igen. Jag kom då på att jag skulle vänta och se vad som var meningen med detta.Jo det blev jag varse nästa dag när vi skulle skrivas ut och satt på läkarens rum. Då tog han fram ett papper och började läsa upp tider och blodsockervärden! Det var pappret som sköterskan hade skrivit på natten! När han läst färdigt började han givetvis att räkna ut hur mycket testremsorna kostat! Finns det någon som kan anse detta som normalt? Jag tycker det är helt sjukt! Är det tillåtet ens att kommendera in en sköterska till att ta blodsockermätaren bakom ryggen på en ,när man ligger och sover? Ej heller får vi någon förståelse för hur svängande killens blodsocker är eller att vi måste kolla hans blodsocker på nätterna! En hel natts sömn har jag inte fått sen diabetesen började.Det senaste i alla dessa turer är att vi efter alla dessa kränkande behandlingar bestämt oss för att byta till en annan mottagning och annan läkare. Ett tag efter att jag meddelat detta får vi ett brev från ovannämnda läkare där han skriver att han anmält oss till socialen! Som skäl anger han bl a "orimligt antal blodsockerkontroller"! Är det inte sanslöst! Att ha ett barn med diabetes innebär att allt som dittills har varit normalt försvinner! Allt ställs på kant! För att inte tala om sorgen och oron man känner och som läggs på lite undan för undan! Ovanpå detta bråk och krångel och oförståelse från skolor.Hur mycket orkar man egentligen med och hur länge? Det minsta jag då tycker man kunde begära är vänlighet,respekt och lite förståelse från vårdpersonal. Att bli lyssnad till,att få komma till tals,att bli tagen på allvar!!!!! Ja det blev långt det här! Hoppas att några orkar läsa och komma med åsikter och råd vad man kan göra!
Acpen

Re: Kränkande behandling vid varje läkarbesök

Inläggav asra » fre feb 12, 2010 9:01 pm

Hej!
Jag har inte varit med om samma sak men jag blir så oerhört upprörd när jag läser ditt inlägg. Och chockad. Låter helt fruktansvärt och dessa människor låter helt opassande för sina uppgifter. Har inget direkt råd förutom stå på dig. Ni måste försöka prata med nån om detta. Typ nån form av anmälan eller nåt. Hoppas det löser sig för er. // Åsa
asra

Re: Kränkande behandling vid varje läkarbesök

Inläggav admin » fre feb 12, 2010 10:00 pm

Hej!

Vad ledsen jag blir av att läsa det du skriver. Att vården av våra barn kostar mycket pengar det är vi ju alla fullt medvetna om och är absolut inget som en läkare ska belasta patienten med. Vår dotter är väldigt svårinställd vilket diabetesteamet vet om och har sett med egna ögon men visst får vi någon pik då och då att vi kontrollerar blodsockret för mycket, men vad gör när det svänger säger de också. Vi har också fått veta vad teststickorna kostar o.s.v men det är inget som sagts i negativ mening eller som vi sett som något negativt.

En god diabetesbehandling bygger ju på att kontrollera blodsockret ofta och självklart gör man ju det inte i onödan om man inte behöver.

Får jag vara så framfusig och fråga hur ofta din son kontrollerar blodsockret?

Vi kontrollerar följande tider och vid känningar. Totalt mellan ca 8-12 ggr/dygn. Vissa dagar kan hon ha upp emot en 4-5 känningar per dag. Ibland om blodsockret legat bra kan vi hoppa över någon kontroll men det händer inte ofta kan jag lova.

Före frukost 07.30
Före mellanmål: 09.30
Före lunch: 11.00
Före mellanmål: 14.00
Före middag: 17.00
Före kvällsmål: 19.30
Före vi går och lägger oss: 23.00
Nattkontroll: 03.00

Att en sköterska kommer in på natten och skriver ner blodsockervärderna låter inte konstigt i min öron men att läkaren räknar upp hur mycket det kostar tycker jag är dåligt bemötande och är inte väsentligt i frågan. I första hand är det er sons välmående som ska prioriteras. Varför inte hjälpa till att ställa in doserna tänker jag då istället för att framföra allt negativt. Som du säger så har man det tillräckligt jobbigt ändå.

Är lite framfusig igen och frågar på vilka andra grunder har denne läkare anmält er till socialen? Låter ju konstigt att det skulle vara p.g.a. för många blodsockerkontroller. Socialen ska man inte alltid se som något negativt de kan vara till mycket hjälp också men jag förstår att det känns obehagligt och gör dig väldigt arg och ledsen. Jag kan bara säga, försök ta det lugnt och att acceptera läget för närvarande och försöka göra det bästa av situationen även om det är väldigt jobbigt. Om du vill prata med någon som varit i ungefär en liknande sits så kan jag ge förslag på någon av våra kontaktpersoner på sidan.

Det man kan göra som förälder/pat om man blivit dåligt bemött av hälso- och sjukvårdspersonal eller om du behöver hjälp för att få den vård du behöver kan du vända sig till verksamhetschefen, sjukvårdsförvaltningen eller den förtroende- eller patientnämnd som finns i varje landsting. Eller om du anser att hälso- och sjukvårdspersonal bör få en erinran eller varning för att ha åsidosatt sina skyldigheter i yrkesutövningen kan göra en anmälan till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd(HSAN)
http://www.hsan.se/swe/fel.asp

Jag hoppas det ordnar sig för er, hör bara av dig om du vill lätta på hjärtat lite.

Min mailadress: tove.sundberg@diabetesfamilj.se
Tel: 070-390 94 47
admin
Site Admin

Återgå till Allmänt